Aftonbladet Shoppa – ett hot mot journalistiken?

Aftonbladet Shoppa. Sedan succén med Vuvuzelor vid fotbolls-VM säljer de prylar med full kraft. Hörlurar, CD-skivor, vinterjackor, fotoframkallningar. Med mera. Läs en nyhet, kolla ett avsnitt av Schulman show, facebook-gilla ett skvallerscoop. Och köp en vinterjacka.

Det är inget nytt att kvällstidningarna kränger prylar. Sedan länge har vi kunnat köpa Beck-filmer och annat till ett rimligt pris vid köp av papperstidningen. Någon form av skev merförsäljning där jag som tidningsköpare gör ett merköp som plötsligt femdubblar köpesumman.

Ändå får jag, desto mer jag tänker på det, dåliga vibbar av Aftonbladet Shoppa. Tillspetsat: ”Läs först vår recension av Coldplay’s nya album. Klicka dig sedan vidare till vår shop och beställ albumet.” Frågor som därför reser sig hos mig:

  1. Har journalisterna och dess chefer sådan integritet att de lyckas hålla isär vinstintresset och sin journalistiska uppgift?
  2. Är det försäljning av vuvuzelor och vinterjackor som ska rädda kvällstidningarna, eller är det ett orubbligt fokus på och strävan efter bättre och bättre journalistik?

zlatan ehandel

Uppdaterat 10/11 2011: Återigen påminns jag om fenomenet. Aftonbladet blåser (som alla andra) upp Zlatans biografi och dess kontroversiella uttalanden, följt av ett erbjudande att köpa boken. Är det oproblematiskt att som tidskrift kombinera journalistik och e-handel på detta sätt?

1 tanke på “Aftonbladet Shoppa – ett hot mot journalistiken?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s