Com Hem försöker höja priset

Jag bor i ett så kallat Com Hem-hus. Tre hål i väggen och därmed möjlighet att få bredband, TV och telefoni i rimlig kvalitet till rimliga priser. I stort sett är jag en nöjd kund som Judit och Judit säkert får behålla så länge jag bor kvar.

Men förra veckan kommer brevet med rubriken ”Snart höjer vi din bredbandshastighet till 10 Mbit/s” följt av några stycken text som förklarar hur generösa Com Hem dubblar hastigheten då Aftonbladets startsida idag väger 5,3 MB jämfört med 1,3 MB 1999. Det de inte är lika tydliga med är att priset för ditt bredband nu höjs med 25%. Några hundralappar per år är inte hela världen, men jag blir irriterad över hur de genomför höjningen och tvingar in kunder i dyrare abonnemang. Prishöjningar som drabbar befintliga abonnemangskunder måste vara övertydliga för att skapa en trygg relation med sina kunder.

Det finns dock ett sätt att ändå ligga kvar på den tidigare månadsavgiften och få den nya hastigheten 10 Mbit/s. Så till er alla som fick brevet från Com Hem förra veckan, läs vidare.

Ring Com Hems abonnemangsavdelning på 0771-55 00 00 och berätta på ett bestämt men trevligt sätt om de känslor du fick av att läsa brevet. Nämn att du därför funderar på att säga upp tjänsten och gå till annan leverantör. Troligtvis kommer de då att låta dig från 1 oktober uppgraderas till 10 Mbit/s och ligga kvar på den tidigare avgiften 199 kr/månad.

Om det inte funkar, ring tillbaka imorgon och hoppas att du får prata med någon på bättre humör. Det funkade för mig.

Till Com Hem: ring mig gärna på 070-432 57 54 eller skicka ett DM till @bergander så tar vi en fika och pratar om hur man tar hand om sina kunder.

9 tankar på “Com Hem försöker höja priset

  1. Jag tycker det är tråkigt beteende av ComHem. Min bror som inte har någon som helst anledning av 10 Mbit/s skall nu skaffa en snabbare tjänst.Personligen har jag inget emot snabbare internet, men det finns många som bara har behov av mail och läsa SvD.se eller DN.se

    /Peder

  2. Hej,

    Det glädjer mig att du verkar vara nöjd med de tjänster vi levererar till dig. Gällande det brevutskick du fått om förändrat pris och hastighet så anser vi att vi är tydliga med att det gäller både en hastighetsförändring och en förändring av priset. Om du som kund upplevt det otydligt är det givetvis en miss från oss och något vi får ta till oss. Vi har fått få reaktioner likt din utan vår bild är att de flesta kunderna har en förståelse för att vi ibland behöver förändra vårt produktutbud och att det kan påverka både innehållet i tjänster och priset på dessa.

    Jag skulle heller inte säga att vi tvingar in några kunder i dyrare abonnemang, det framgår i brevet att vi ser förändringen som ett giltigt skäl för de kunder som vill säga upp sitt abonnemang utan uppsägningstid.

    Men återigen om vi har kunder som upplever att vi är otydliga eller tvingar dem att betala högre priser utan att ha några alternativ så har vi misslyckats. Jag tar gärna en kaffe med dig för att höra dina tankar om hur vi skulle kunna göra vår kundvård ännu bättre. Jag kontaktar dig på Twitter.

    Ola Eriksson
    Com Hem

  3. Visst är det trist med smyghöjningar, även om jag kanske inte anser att det här är en sådan. Som jag har förstått det fick man faktiskt avbryta ett bundet abbonmenang utan kostnad eller uppsägningstid om man inte ville ha tjänsten. Man kan välja!

    • Hej Klara! Att höja priset med 25 % utan att förklara det rakt upp och ner utan istället fokusera på att de dubblar hastigheten tycker jag är en smyghöjning. Men det kunde förstås varit värre, bra att de skickade ut ett pappersbrev med informationen. Också bra att man kan avbryta abonnemanget iom prishöjningen, vilket i sig visar att de förstår att prishöjningen inte är självklar eller motiverad.

      Problemet enligt mig är att vi faktiskt inte är helt fria att välja. Valfriheten är begränsad eftersom tjänsterna bygger på att teknik är indraget i huset där jag bor. Mitt alternativ är att byta till Telia eller Bredbandsbolaget men då ”byta ner mig” till telejacket istället för det som är indraget av Com Hem. Oligopolet och den begränsade konkurrensen gör det möjligt för Com Hem att utföra prishöjningar som denna utan att kunderna kan göra så mycket åt det.

      Vi ska inte göra det större än vad det är. För mig handlar det om att våga vara tydliga och generösa mot dem som faktiskt betalar medarbetarnas löner.

  4. Jag skrev till Comhem och klagade på pris/hastighets -höjningen, men det är som att hälla vatten på en gås, det enda svaret jag fick vara att ”säga upp avtalat om jag inte är nöjd”..vad är det för jävla svar på ren svenska(?). Som gammal kund borde man väl få behålla sitt gamla avtal om man vill det, det är ju snart 2012!!, tekniken finns redan för att kunna göra så!

    Jag kan förstå att nya kunder kan bindas till det nya avtalen, men jag har haft comhem i två år snart, och jag tycker inte annat än att det är ruggigt dålig stil av Comhem att tvinga på gamla kunder deras bullshit om att det inte går att få behålla den gamla hastigheten(som för övrigt kommer att vara fullt tillräcklig ett par år till)

    Vill man inte skaffa fast telefonavgift+adsl så är man rökt m.a.o., det är bara att betala till pengahungriga Comhem.

    • Tråkigt att läsa, Mikael! Men jag vill också påminna oss alla om att vi inte blir lyckligare av att gnälla. Hoppas att du och Com Hem kommer överens och att allt känns bra en dag :)

  5. Pingback: På torsdag träffar jag Com Hem | I rörelse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s