Lidl kämpar för att bli svenskt

Lidl försvenskatDet har gått åtta år sedan Lidl introducerades i Sverige. Jag minns fortfarande min och många andras skeptiska inställning till ”det tyska alternativet”. Kassadiskarna var korta, varumärkena okända och arbetsvillkoren osjysta. Mina egna argument var något i stil med att ”jag handlar hellre på ICA och betalar lite mer, då vet jag vad jag får och har det dessutom trevligt på köpet”. I grunden är det nog min egen rädsla för det nya och okända som tar sig uttryck.

Sedan dess har Lidl fokuserat på att vara just ”det tyska alternativet” – den avskalade, billiga och funktionella matbutiken – jämfört med ”de svenska alternativen” med påkostad inredning, kända varumärken, rättvisemärkta och ekologiska alternativ, etc.

Om Lidls strategi har varit lyckad är tveksamt. År efter år har de gått med förlust och har inte levt upp till förväntan. Då är frågan vad gör man? Byter strategi?

Just byte av strategi verkar vara vad man gjort. Senaste tiden har de betonat sin svenskhet i reklamkampanjerna. Exempel är den svenska mjölken och Lidls kaviar som man menar är en ”svensk klassiker”.

Kommer den justerade strategin fungera? Det finns en möjlighet att man med det försvenskade Lidl når fler. Risken finns också att man blir en matbutik som alla andra. Med skillnaden att man fortfarande har orimligt små kassadiskar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s