RSS for dummies

RSS har funnits i många år och används idag av de flesta bloggar och nyhetssajter som är värda att läsa. Kortfattat handlar RSS om att prenumerera på ”flödet” på olika sajter. När nyhetssajten eller bloggen publicerar ett nytt inlägg eller nyhetstext får de som prenumererar på RSS-flödet per automatik in nyheten/blogginlägget i sin RSS-läsare.

Om du dagligen lägger tid på att läsa bloggar och nyhetssajter är RSS något som du kommer ha mycket glädje av, om du inte redan upptäckt det förstås. För er som ännu inte använder eller förstått RSS så kommer här ett mitt tips på hur du kommer igång. Självklart finns andra sätt att läsa RSS, men jag håller mig till att rekommendera det sätt jag själv använder. :)

1.  Skaffa ett Google-konto

Jag använder Google Reader som prenumerationsplattform. Det gör att jag kommer åt RSS-flödet oavsett om jag är hemma, på jobbet eller använder mobilen på tunnelbanan. För att använda Google Reader behöver du först registrera ett Google-konto (det är gratis, för smålänningar och alla andra).

2. Lägg till prenumerationer i Google Reader

När du loggat in med ditt Google-konto på google.se/reader ser du längst upp till vänster en knapp för att lägga till prenumeration. Där kan du antingen ange länken till en blogg/nyhetssida, eller länken direkt till RSS-flödet. Det senare alternativet kan rekommenderas när du vill prenumerera på en större nyhetssajt då dessa ofta har flera olika RSS-flöden, t ex en för varje nyhetskategori.

När du börjat prenumerera kommer du till google.se/reader löpande få blogginlägg och nyheter från de sajter du prenumerera på. Så enkelt är det!

3. Reeder – för dig med iPhone, iPad och Mac

Jag tycker personligen att gränssnittet på google.se/reader är lite svårt, varför jag använder  Reeder. Det är en RSS-läsare för iPhone, iPad och Mac (fortfarande Beta) som med ett oerhört enkelt och trevligt gränssnitt presenterar de prenumerationer jag registrerat i Google Reader. Vid installation av Reeder anger du uppgifterna till ditt Google-konto (e-postadress och lösenord), sen är du igång.

Avslutningsvis, här är några bloggar jag följer och uppskattar – kanske något för dig också?

5 thoughts on “RSS for dummies

  1. Ping: Inatt öppnade vi Pressobutiken | I rörelse

Kommentera

