När Loka hade slut på argument

Vad gör man som företag när allt talar emot sin produkt? När alla goda skäl till köp faller platt?

Konsumenterna har insett. Vi bombarderas med miljölarm som varnar oss för att köpa vatten på flaska. Vi inser att flaskvattnet inte smakar mycket bättre än kranvattnet och vill vi ha bubblor finns kolsyremaskin. Vi läser det finstilta på flaskorna och förstår att vattnet inte alls är naturligt utan att både smaker och mineraler tillsätts.

Så vad gör man då som leverantör och säljare? Man griper efter halmstrån och klämmer fram det svåraste (och kanske bästa) säljargumentet av dem alla. Man tar fram mystiken. Att trolla fram en känsla av övernaturlig kraft i produkten är effektivt. Vi går på det. Vi tror på det. Vi konsumerar det. Vi blir en del av det.

Vad är det egentligen med hälsokällan i Bergslagen? Det är marknadsföring. Det är skapat. Det är en saga. Det är en framgångssaga.

Och vi dricker mer flaskvatten än någonsin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s