Den onyanserade reklamkampanjen Ullared

Ullared är tillbaka i rutan med en ny säsong ordentligt påkostad reklam i tv-serieformat. Jag förstår att det säljer och att människor fastnar för serien. Det är sköna, speciella och annorlunda karaktärer som gör programmet varierande, folkligt och småtrevligt.

Men jag frågar mig samtidigt hur producenterna har tänkt. Eller om någon har tänkt, över huvud taget. Det som förmedlas i serien är så oerhört välputsat och klyschigt att jag undrar hur det inte klassas som ren och skär reklam. Ta bara den hängivna speakerrösten som exempel, som tagen från Vanish-reklamen.

Hur kan man 2010 göra en tv-serie (i dessutom två säsonger) om ett företag och varuhus utan någon som helst kritisk granskning eller problematisering av det sammanhang man bevakar? Finns verkligen inga hemska exempel på medarbetare som vantrivs? Är verkligen chefen Boris tjenis med alla?

Och varför inte åtminstone ägna ett avsnitt åt att väcka frågor kring den slit-och-släng-livsstil som Ullared är en del av och bidrar till?

Kanal 5, ni som i övrigt lyckas hitta och lyfta fram det snaskiga och snuskiga med det ni bevakar, lyckas ni inte hitta några obekväma sanningar med Ullared? Eller är det som jag befarar, att regissören för reklamkampanjen Ullared är dess VD Boris himself?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s